3 tips för att få till rörelseglädje i vardagen

I förra veckan kom det ett inlägg på DNs debattsida om att stillasittande i skolan ger ohälsa och dåliga resultat (Här kan ni läsa den). Två forskare som visar på skrämmande siffror, 68% av de svenska eleverna når inte upp till WHOs rekommendation på minst en timmes fysisk aktivitet, rörelse, om dagen. De tar också fram evidensbaserade förslag till insatser i skolmiljön för att lägga fokus på det hälsofrämjande arbetet och med förhoppningen om att det även ska få positiva konsekvenser i bland annat ökade skolresultat.

Varför uppmärksammar då Åmålsfamiljen behovet av rörelse?

Jo, för här ligger vår ”tro”, rörelse. Rörelseglädje. Aktiv familj. Det finns så mycket forskning som visar på att psykiskt välmående, högre prestationsförmåga och mental balans kan kopplas till aktivitet. Även Lundafamiljen har resonerat om detta här!

rörelse glada barn

Vi tänker dock att föräldrar inte kan vänta på att skolan ska ta, ännu mer, ansvar för något som borde vara i varje förälders intresse – att skapa de absolut bästa förutsättningarna för sitt barn!

Nu sticker vi ut hakan och påstår att idag kan ingen säga att de inte vet, att de inte förstår, hur viktigt det är med fysisk aktivitet för sitt barn, eller för sig själva för den delen. Ändå så har vi alarmerande uppgifter i nyheterna om ökad fetma, mer skärmtid och ökat stillasittande var och varannan dag.

En timme. En timme varje dag behöver du investera i ditt barn för att minska riskerna för fetmarelaterade sjukdomar så som t ex diabetes, ge möjligheter till att utveckla bättre kognitiv förmåga och öka det psykiska välmåendet. Det bästa med detta är nog ändå att samtidigt som du gör något bra för ditt barn så är det bra för dig, och för er relation.

För oss känns det självklart att det prioriteras högre än att hinna med tvätthögar eller dammråttsjakt!

Lättare sagt än gjort… vi vet!

rörelse gå till dagis

Här har vi satt ihop tre punkter på hur vi tänker för att skapa möjlighet till rörelse, eller ännu hellre rörelseglädje!

1. Transportsträckor!

Se över rutiner, ekonomi, boende etc för att kunna gå/cykla till skola och jobb men även till aktiviteter. Ja, det kan faktiskt handla om livsval.

2. Vanor vs ovanor…

Vad görs i familjen från hemkomsten tills det att ögonen sluts på kvällen? Precis som de brukar föreslå matdagbok för medvetenhet kring matvanor så kan en loggbok under en veckas tid ge många ”ögonöppnare”, både på tidsåtgång men också på tidpunkter… – tid framför TV´n och i affären, telefonkoll, aktiviteter, egentid, tillsammanstid, hushållssysslor osv.

3. Krångla inte till det!

Oavsett om du bor i lägenhet, villa, i stan eller på landet så har ni alltid varandra att utgå ifrån. Det behöver inte kosta pengar. Det krävs inte någon annan plats. Men det krävs engagemang! Att vilja göra något. Det kan kännas lite fånigt eller stressande att leka kull med ungarna istället för att sätta igång en tvättmaskin eller sota pannan. Tillbaka punkt 2 varje gång sådana tankar kommer ;-)

rörelse lek

 

Den här tiden på året är den lättaste att införa nya rutiner, ljusa vårkvällar bjuder in till att lägga tid utomhus – våga prioritera rörelseglädje, prioritera barnen och den ljusnande framtid är deras!